مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18827 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چه دلايل نقلي، بر تخفيف مجازات كفاري كه اعمال نيك با نيت خير انجام ميدهند، وجود دارد؟
از روايات زيادي كه در دست داريم كاملاً ميتوان اين مطلب را استفاده كرد:
1. مجلسي عليه الرحمه از «ثواب الاعمال» شيخ صدوق از علي بن يقطين از حضرت امام موسي كاظم(عليهالسلام) نقل ميكند كه آن حضرت فرمود:
«در بني اسرائيل مردي مؤمن همسايهاي كافر داشت. آن مرد كافر نسبت به همساية مؤمن خود همواره نيكي و نيكرفتاري ميكرد؛ وقتيكه مُرد، خداوند براي او خانهاي از نوعي گل بنا كرد كه مانع او از گرماي آتش بود و روزي او از خارج محيط او كه محيط آتش بود به او ميرسيد. به او گفته شد: اين به سبب نيكي و نيكرفتاري تو نسبت به همساية مؤمنت ميباشد.»(بحارالانوار3/377)
مرحوم مجلسي پس از نقل اين روايت ميگويد: اين روايت و امثال آن دليل است كه عذاب برخي از جهنّميان از كفار به خاطر اعمال نيكشان برداشته ميشود. آياتي كه دربارة كفار وارد شده كه تخفيفي در عذابشان داده نميشود در موردي است كه چنين اعمال خيري از آنها صادر نشده باشد.
2. ايضاً از حضرت امام محمد باقر(عليه السلام) روايت ميكند كه فرمود:
«مرد مؤمني دركشور پادشاه ستمگري ميزيست. آن ستمگر آهنگ آن مؤمن كرد و او فرار كرد و به برخي از بلاد غير اسلامي رفت و بر مردي مشرك فرود آمد. آن مرد مشرك او را در كنار خود جاي داد و پذيرايي نمود. همينكه آن مشرك مرد به او خطاب رسيد، سوگند به عزّت و جلال خودم كه اگر در بهشت جايي براي مشرك بود تو را در آن، جا ميدادم، اما اي آتش او را بترسان ولي آسيب نرسان.
امام آنگاه فرمود: و هر صبح و شام براي او از خارج آن محيط روزي آورده ميشود. از امام سؤال شد: از بهشت؟ فرمود: از جايي كه خدا خودش ميخواهد.» (بحارالانوار3/382)
3. رسول اكرم دربارة عبدالله بن جدعان كه يكي از كفار معروف جاهليت و از سران قريش است، فرمود:
سبك عذاب‎ترين اهل دوزخ، ابن جدعان است. عرض شد يا رسول الله چرا‎‎؟ فرمود: «اِنَّهُ كانَ يُطْعِمُ الطَّعامَ» او مردم را سير ميكرد.(بحارالانوار3/382)
4. و هم آن حضرت دربارة چند تن از اهل جاهليت فرمود:
«صاحب قبا را، و صاحب عصا را كه حاجيان را ميراند، و هم آن زن كه گربهاي داشت كه پنجه ميزد و او آن گربه را بسته بود نه خوراك ميداد نه رها ميساخت تا چيزي خود به چنگ آورد، در آتش ديدم؛ و داخل بهشت شدم و در آنجا آن مرد كه سگي را از تشنگي نجات داده و سيراب كرده بود مشاهده كردم.» (بحارالانوار3/382)

مجموعه آثار شهيد مطهري ج1 – عدل الهي
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.